Hogyan lehetek hatékony a home office-ban?
Ha elmondom, hogy otthonról dolgozom, mindig látom az irigységet a partner arcán, pedig – bár a legtöbben nem ezt gondolják – nem egyszerű otthon dolgozni. Ebben a bejegyzésben kitértünk a nehézségekre 🙂
Miért is?
Egyrészt minden családtag azt gondolja, hogy innentől teljesen rád lehet bízni a háztartást, az összes ügyintézést, hiszen „te úgyis otthon vagy”. Másrészt valljuk meg őszintén, kell akaraterő, kitartás ahhoz, hogy otthon, egyedül menjen a munka, ne kalandozzunk.
Milyen tanácsokat tudok adni az otthoni munkavégzéshez?
1. Legyen napirended
Jó, ha a család is tudja, hogy mennyi időt tudsz a háztartásra, az ügyes-bajos dolgok intézésére szánni. És jó, ha te is tisztában vagy vele, segít megtartani a fókuszt. Tudd, hogy mikor, mennyi időt szánsz munkára, mennyi idő jut a családi dolgokra, és pihenésre. Ne legyen az egész napod munka.
2. Időbeosztás
Úgy osszuk be az időt, hogy egy-egy feladat elvégzésére 20-90 percet (egyes kutatások szerint csak 20 percet tudunk fókuszálni mások szerint 90 percet, próbáld ki magad, nálad hogyan működik) szánjunk egyszerre. Tapasztald ki, hogy mennyi időt tudsz megfelelő koncentráltsággal dolgozni. Utána iktassunk be szünetet. Ha 20 percet dolgozunk, akkor 5 percet, ha pedig 90 percet dolgozunk folyamatosan, legalább 15-20 perces szünetet tartsunk. Ilyenkor megebédelhetünk, sétálhatunk, hallgassunk zenét, megnézhetjük a leveleinket, stb.
3. Rugalmas napi rutin
Már a reggeli ébredés is része a napi rutinunknak. Tapasztaljuk meg, hogy milyen napi rutin megfelelő számunkra. Legyünk rugalmasak annyiban, hogy addig változtassuk ezt a napi beosztást, amíg a számunkra megfelelő rutint megtaláljuk. A napi rutinnal kapcsolatos bejegyzést is olvasd el!
4. Heti tervezés
Már a negyedik pont szól az időbeosztásról, ebből is látható, hogy ez mennyire fontos a távmunkában. Legyen heti terved, ahová a már ismert megbeszéléseket, találkozókat, határidőket beírod, ehhez tudod alakítani majd a napi munkát. Ezt célszerű előző héten elkészíteni, hogy a hétfő reggeli produktív idő ne ezzel teljen.
Töltsd le aktuális, havi naptárunkat, nyomtasd, használd!

5. Prioritások
A feladatokat priorizáljuk, legyenek jelölve a határidők is. Mindig a legfontosabb feladattal kezdjük a munkát. Általában a nap kezdetén vagyunk a leghatékonyabbak, legfrissebbek.
6. Megfelelő környezet
Igyekezzünk megfelelő környezetet kialakítani. Elsősorban az egészségünkre figyeljünk, tehát az asztal, a szék, a világítás legyen megfelelő. És persze, ha van rá lehetőség, igyekezzünk kényelmesre, barátságosra formálni a munkahelyünket, kellemesen töltsük el az otthoni munkahelyen is az időt.
7- Külvilág kizárása
Ez jelenti egyrészt, hogy megfelelően szeparált legyen a munkasarkunk, irodánk. Tehát az esetleg otthon tartózkodó családtagok zajait, zörejeit ki tudjuk zárni. Másrészt ha megtehetjük, kapcsoljuk ki a telefont, a közösségi média oldalak értesítéseit, az e-mail értesítéseket, ezzel is segítve a fókuszálást.
8. Munkaidő
Igyekezzünk otthon is betartani a munkaidőt. Hajlamosak vagyunk arra, hogy „még gyorsan megírom a levelet”, bár már este 8 óra van, és ott ragadunk. Ne legyen az egész napunk munkaidő.
9. Rend
Az otthoni munkahelyen is tartsuk meg a rendet. Ezt ugyan más általában nem látja, viszont számunkra is megnyugtatóbb, hatékonyabb a rendezett munkakörnyezet. Arról nem beszélve, hogy egy-egy dokumentumot megtalálni a kupacok alján sem kis feladat 😊 Legalább hetente egyszer tegyünk rendet a papírok között, és ne feledkezzünk meg a számítógépes dokumentumokról sem. A gépünkben is tartsunk rendet.
+1 Végezetül a sok szabály mellett legyél tisztában azzal, hogy szuper dolog otthonról dolgozni. Lásd az előnyeit, pl. a rugalmas beosztást, az otthoni kényelmes körülményeket. Itt írtunk erről bővebben.